Reshali Balasubramaniam
August 5, 2019
Behavioural Psychology-Creativity-Decision Making No Comments

ඔබත් ව්‍යාවසායකත්වය පිළිබඳ නිවැරදිව දැනුවත්ද? මෙන්න අපෙන් ඔබට ඒ සඳහා මාර්ගෝපදේශයක්.

ව්‍යවසායකත්වයට යන මාවත බොහෝ විට අනපේක්ෂිත මාර්‍ග බාධකවලින් පිරී පවතී.
සියලු දුෂ්කරතා මධ්‍යයේ වුවද, සෑම වසරකම දහස් ගණනක් ව්‍යවසායකයින් මෙම දැක්ම ආරම්භ කරන්නේ ඔවුන්ගේ දැක්ම ඵලදායි කර ගැනීමටත් සමාජයේ ඔවුන් දකින අවශ්‍යතාවන් සපුරාලීමටත් වේ.

වර්තමානයේ පවතින තරගකාරී සමාජය තුළ ඔබ ව්‍යවසායකයකු ලෙස කටයුතු කලත් යම් යම් හේතු කාරණා නිසා ඔබ එහි අසාර්ථක වන්නට පුළුවන.
එසේ වීමට ඇති ප්‍රධාන හේතුව නම් ඔබ සතුව ඇති දැනුවත්භාවය බව හොඳින් මතක තබා ගැනීම ඉතාම වැදගත්.

ව්‍යවසායකත්ව තුළ කටයුතු කිරීමේදී ඔබේ සාර්ථකත්වයටත් මෙන්ම අසාර්ථකත්වයට එකසේ බලපාන ලබන මෙකී කරුණු කාරණා කිහිපය පිළිබඳ දැන් අප අවධානය යොමු කරමු.

ව්‍යවසායකත්වයට පිවිසීමට පෙර ප්‍රධාන වශයෙන්ම ඔබ දැන ගත යුතු කරුණක් වන්නේ ව්‍යවසායකත්වය යනු කුමක්ද යන්නයි.

දැන් අප ව්‍යවසායකත්ව යන්නෙහි අරුත මෙසේ නිවැරදිව හදුනාගනිමු.
ව්‍යවසායකත්වය යනු කුමක්ද?

ව්‍යවසායකත්වය යනු ව්‍යවසායයේ කාර්යයන් ඉටු කරන නිෂ්පාදන සාධකය සඳහා ලබා දී ඇති එක්තරා නාමයකි.

එමෙන්ම ආයතනික ලෝකයේ ලාභ ලබා ගැනීම සඳහා ව්‍යාපාරයක් සංවර්ධනය කිරීම සහ කළමනාකරණය කිරීම යන සංකල්පයයි.

ආර්ථික විද්‍යාවේ දී ව්‍යාවසායකත්වය යනුවෙන් අදහස් කරන්නේ, ඉඩම්, ශ්‍රමය, ප්‍රාග්ධනය, සංවිධානය සහ ව්‍යවසාය යන සියලු නිෂ්පාදන කටයුතුවල පදනම යැයි සිතන සාධක පහයි පිළිබඳවයි.

මෙසේ ව්‍යවසායකත්වය පුළුල් අර්ථයකින් පැවසුවහොත් ව්‍යවසායකයෙකු (පුද්ගලයා) විසින් ඔහුගේ ව්‍යවසාය ස්ථාපිත කිරීම සඳහා ගනු ලබන ක්‍රියාකාරී ක්‍රියාවලියක් ලෙස ද සැලකිය හැකිය.

එමෙන්ම ව්‍යවසායකත්වය පරිසරයට නිර්මාණාත්මක හා නව්‍ය ප්‍රතිචාරයක් ලබා දෙන අතර ව්‍යාපාර, කෘෂිකාර්මික, සමාජ වැඩ සහ අධ්‍යාපනය යනාදී ඕනෑම සමාජ ප්‍රයත්නයන් මෙම ව්‍යාවසායකත්වය තුලින් දක්නට ලැබීම මෙහි ඇති විශේෂත්වය යි.

මෙකී ව්‍යවසායකත්වය තුළ ව්‍යවසායකයකු ලෙස පෙනී සිටීමේදී ඉතාමත්ම වැදගත් කරුණක් වන්නේ පුද්ගලයන් සතු අභිප්රේරණයයි. එහිදී එක් එක් පුද්ගලයාගේ අභිප්‍රේරණය සූක්ෂ්ම හා අද්විතීය වුවද, බොහෝ ව්‍යවසායකයින් පහත සඳහන් අභිප්‍රේරණයන්ගෙන් එකක් හෝ වැඩි ගණනක් විසින් පොළඹවනු ලබයි.

එම කරුණු කීපය මෙසේ සඳහන් කළ හැකිය.

1. ස්වයං පාලනය
ව්‍යවසායකයින්ට අවශ්‍ය වන්නේ තමන්ගේම ලොක්කන් වීමට, තමන්ගේම ඉලක්ක තබා ගැනීමට, තමන්ගේම ප්‍රගතිය පාලනය කිරීමට සහ තම ව්‍යාපාර සුදුසු යැයි පෙනෙන ආකාරයට පවත්වාගෙන යාමටයි. ඔවුන්ගේ ව්‍යාපාරයේ සාර්ථකත්වය හෝ අසාර්ථකත්වය ඔවුන් මත පවතින බව ඔවුන් වටහාගෙන සිටියද, ඔවුන් මෙම වගකීම බරක් ලෙස නොසලකයි.

2. අරමුණ
බොහෝ ව්‍යවසායකයින්ට තමන්ට ඉටු කර ගැනීමට අවශ්‍ය දේ පිළිබඳ පැහැදිලි දැක්මක් ඇති අතර එය සිදු කිරීම සඳහා ඔවුන් වෙහෙස නොබලා වැඩ කරයි . එමෙන්ම ඔවුන් අව්‍යාජව විශ්වාස කරන්නේ තමන්ට කිසියම් නිෂ්පාදනයක හෝ සේවාවක හිඟයක් පුරවන බවත් එම ඉලක්කය ඉදිරියට ගෙන යාම සඳහා තනි මනසකින් බැඳී සිටින බවත්ය.

නම්‍යශීලිත්වය
සාම්ප්‍රදායික ආයතනික සංස්කෘතියක දෘඩතාවයට සෑම කෙනෙකුම නොගැලපේ. ව්‍යවසායකයින් බොහෝ විට අපේක්ෂා කරන්නේ මෙම බාධක වලින් නිදහස් වීමට, වඩා හොඳ වැඩ-ජීවිත සමතුලිතතාවයක් සොයා ගැනීමට හෝ ඇතැම් විට සහ සාම්ප්‍රදායික නොවන ආකාරවලින් වැඩ කිරීමට යි.

 මූල්‍යමය සාර්ථකත්වය
බොහෝ ව්‍යවසායකයින් තේරුම් ගන්නේ ඔවුන් එක රැයකින් ප්‍රකෝටිපතියන් නොවන බවයි. නමුත් එයින් අදහස් කරන්නේ ඔවුන් මුදල් ඉපයීමේ විභවතාවයෙන් අවම වශයෙන් මඳක් වත් පොළඹවා නැති බවයි.

මෙහිදී සමහරුන්ට තම පවුල් සඳහා මූල්‍ය ආරක්ෂණ ජාලයක් ස්ථාපිත කිරීමට අවශ්‍ය වන  අතර තවත් සමහරුන් යමක් නිර්මාණය කිරීමෙන් විශාල ලාභයක් ලබා ගැනීමට අපේක්ෂා කරයි.
5.උරුමය
ව්‍යවසායකයින් බොහෝ විට මඟ පෙන්වනු ලබන්නේ ඔවුන් අභිබවා යන දෙයක් නිර්මාණය කිරීමට ඇති ආශාවයි. මෙම කණ්ඩායමේ කොටසක් තෘෂ්ණාව මගින් මෙහෙයවනු අතර තවත් සමහරුන්ට දිගුකාලීන හා ආයතනයක් බවට පත්වන වෙළඳ නාමයක් නිර්මාණය කිරීමට අවශ්‍යය වේ.

එමෙන්ම තවත් කණ්ඩායමකට අවශ්‍යය වන්නේ තම උරුමක්කාරයින්ට ආදායම් මාර්ගයක් සහ ආරක්ෂාවක් ලබා දීමටයි.

මෙසේ ඔබ ව්‍යවසායකත්ව ව්‍යාපාරයක් ගැන කල්පනා කරන්නේ නම්, ඔබේ මාර්ගෝපදේශක බලවේගය ලෙස සේවය කරන්නේ ඉහත සඳහන් කුමන අභිප්රේරණයන් දැයි ඔබ මුලින්ම හඳුනාගත යුතුය.
එමෙන්ම ව්‍යවසායකයෙකු ලෙස සමෘද්ධිමත් වීමට ඔබට උපකාරී වන නිශ්චිත චරිත ලක්ෂණ සහ ගුණාංග ඔබ සතුව තිබේදැයි සලකා බැලීම ඉතාමත් වැදගත් බව මතක තබාගන්න.

මෙවැනි අභිප්‍රේරණයන් සහිතව ව්‍යාවසායකත්වය පිවිසෙන පුද්ගලයින් හට නව ව්‍යවසායකත්ව කුසලතා සඳහා ව්‍යාපාරයට පිවිසීමේ මාර්ග ලබා දීම මගින් කුඩා ව්‍යාපාර පෝෂණය කිරීම හා සංවර්ධනය කිරීම සඳහා වඩාත් පහසු කරවයි. කුඩා පරිමාණ කර්මාන්තයන්හිදී වැයවන ශ්‍රමයත් විරැකියාව පිළිබඳ ගැටළුවත් විසඳීමට මෙය ඉතාමත් වැදගත් කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි.

මේ ආකාරයෙන් ව්‍යාවසායකත්ව සාර්ථක කරලීම සඳහා බලපාන කරුණු කිහිපයක් පිළිබඳව දැන් අප අවධානය යොමු කරමු.

පහත සඳහන් කරුණු වැදගත් එ් සඳහා කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි.

1. අමුද්‍රව්‍ය, ගුණාත්මක අංශ, රාජ්‍ය ආයතන, සේවකයින් සහ තරඟකරුවන් පිළිබඳ ගැනුම්කරුවන්, පාරිභෝගිකයින්, බෙදාහරින්නන්, වෙළෙඳුන්, සිල්ලර වෙළෙන්දන්, ප්‍රවාහකයන් යනාදී තොරතුරු

2. ගනුදෙනුකරුවන්ගේ අවශ්‍යතා සපුරාලීම.

3. ප්‍රමාණවත් මුදල් ප්‍රවාහයක් ජනනය කිරීම.

4. නිෂ්පාදන ඵලදායීතාව වැඩි දියුණු කිරීම.

5. ගුණාත්මකභාවය පවත්වා ගැනීම.

6. තාක්ෂණය භාවිතා කිරීම.

7. නව්‍යතාවය පවත්වා ගැනීම.

8. සේවකයින් අභිප්‍රේරණයෙන් තබා ගැනීම..

9. අපද්‍රව්‍ය හෝ අපද්‍රව්‍ය නිසි ලෙස භාවිතා කිරීම.

10. කාල කළමනාකරණය කිරීම.

තිරසාර ව්‍යාපාර භාවිතයන් සාර්ථක කර ගැනීමට ව්‍යවසායකත්වය නිවැරදිව අවබෝධ කර ගැනීම තුළින් එකී කාර්යයන් වඩාත් සාර්ථක වනවා නිසැකයි.

සාරාංශය
ඔබ ව්‍යවසායකත්ව මාර්ගය තුළ නිවැරදි දැනුමක් සහිතව කටයුතු කරන්නේ නම් ඔබ ව්‍යවසායකත්ව ලෝකය වෙනස් කළ පුද්ගලයා විය හැකිය. ඒ සඳහා අවශ්‍ය වන්නේ ඔබේ හොඳම ව්‍යවසායක අදහස් ගෙන ඒවා ක්‍රියාත්මක කිරීමයි.

 

සැකසුම
බිනාලි රාජපක්ෂ